zaterdag 4 maart 2017

De goede noten

Voorjaarsvakantie. Ik wenste mijn collega's een fijne vakantie en zij wensten mij: werkze! Iedereen weet, dat ik heel veel te doen heb. De berg werk lijkt op een puzzel van 5000 stukjes (vreselijk, die bestaan echt). Na een vakantie ben ik vaak gedesillusioneerd over wat er niet gelukt is. Maar zoals mijn moeder vroeger altijd na een pianouitvoering vroeg: "Heb je ook de goede noten geteld?" Bij deze!






A. Veel opgeruimd

Als ik al geen opruimfreak was, heeft Marie Kondo me wel geïnspireerd. Ik luisterde haar audioboeken tijdens mijn lange autoritten. Het hielp mij om sentimenteel papierwerk weg te doen, zoals schoolverslagen en tijdschriften, waarvan ik ooit redactielid was. Manlief dacht ook mee: sommige spullen hoeven niet mee met een volgende verhuizing. We bezochten de milieustraat en raakten wat spullen via Marktplaats kwijt. Heerlijk, dat geeft rust!






A#. Belangrijke keuze

Mijn werkplekbegeleider (ik loop nu stage op mijn werk) drong erop aan, dat ik twee van de vijf dingen zou kiezen om op te focussen de komende tijd. De keuze valt op mijn werk en mijn scheikunde lesbevoegdheid. Betekent dus dat proefschrift, natuurkunde lesbevoegdheid en privé leven in de ijskast of op een lager pitje moeten. Stiekem wil ik de kennisbasistoets natuurkunde toch proberen.

B. Post en bezoek

Ik heb post verstuurd naar allerlei belangrijke mensen. Waaronder mijn zus, die vorige week geopereerd is. Ik heb de bloemen in elkaar gevouwen in een envelop gestopt, hopelijk kan mijn zus daar weer bloemen van maken. Ook gingen we op bezoek bij mijn moeder en stiefvader en gaven we de boeken, die ik al een tijdje klaar had liggen. Voor mijn moeder had ik het fantastische boekje "Heden niet jarig".





C. Huiswerk maken

Ik heb mijn huiswerk voor vakdidactiek 2 gemaakt. En moet nog 20 andere studietaken doen. Dit soort opdrachten vind ik altijd erg taai. Na veel uitstellen, stress, paniek, manlief die te hulp schiet en ploeteren, eindig ik vaak met ruime voldoendes.

C#. Studievorderingen

Overige studievorderingen van de laatste tijd: mechanica 2 (6), moderne natuurkunde (8), kennisbasistoets scheikunde (8), capita selecta scheikunde (9), groepsopdracht vakdidactiek 3 (9), vakdidactiek 1 (8). Ik heb de kennisbasistoets natuurkunde dus niet gehaald (5).

D. Lekker thuis zijn

Hoewel ik een puik logeeradres heb, heb ik deze vakantie ontzettend genoten van 1,5 week achter elkaar thuis slapen. Manlief en de huisdieren vonden dat ook fijn. Nu ik wat langer thuis ben, geniet ik ook wat meer van de huishoudelijke klusjes. Ons huis is zo leuk, dat was ophangen een feest is (check de leuke schuine waslijntjes).





D#. Asterix aaien

Onlangs zijn we met Asterix naar de dierenarts geweest, omdat hij wat kaal en mager was. Bij een uitgebreid bloedonderzoek, werd gelukkig niets gevonden. Het zou dus stress kunnen zijn. Onze meest relaxte kat!
Niet heel vreemd aangezien Mickey hem altijd zit te dissen. (Het vermoeden van de dierenarts lijkt te kloppen: Mickey accepteert niet dat Asterix op de kattenbak gaat. Gelukkig hebben we buiten nog een toilet.) De dierenarts vroeg of er verder nog iets veranderd was. Nou ja, ik ben wel veel weg sinds het nieuwe schooljaar. Ook dat schijnt dus voor katten van invloed te kunnen zijn! Daarom heb ik Asterix heul veul geaaid.

We experimenteren nu ook met een Feliway Friends verdamper. Hier lijkt het te helpen, maar achter de schermen...












E. Gootsteen ontstopt

Niet mijn verdienste, want ik kreeg het sifon niet los. Helaas dus even geen girl power, maar manlief heeft het gefikst. Hoera, het water loopt weer weg als ik mijn tanden heb gepoetst!

F. Nee zeggen

Ik beloofde iemand om op zijn verjaardag te komen. En krabbelde weer terug, omdat ik er vreselijk tegen op zie (want: mijn studie en mijn lessen). Voortaan altijd maar om bedenktijd vragen, want mijn eerste impuls is altijd "ja", omdat ik vind dat het moet. Ik ben ook echt een hork voor mijn vrienden. Maar ja: zie punt 2.

F#. Beetje minder stress

Ik voel op dit moment al iets minder stress dan aan het begin van de vakantie. Ik  had allerlei rare pijnklachten, onder andere in mijn beide armen. Dat is nu een stuk minder. Maar ik moet opletten, want het kan zo weer terugkomen. Maar ik moet opletten, want "het geluk(kig zijn) ligt vast op de loer", zoals Ageeth zo mooi schreef onder mijn blog.

G. Heerlijk koken en bakken

Tja, dat doen we altijd wel: lekker koken. Maar nu geniet ik er wat meer van om wat lekkers voor manlief op tafel te zetten. Bijvoorbeeld conchiglie (pastaschelpen) met spinazie. Of een appelcake. Een tijdje terug maakte ik onderstaand overzicht van onze voorraden in Excel, geïnspireerd door de vooraadkast checklist van Iris.



G#. Belastingaangifte

Vind ik leuk om te doen, want het levert geld op! En dit komt goed uit, aangezien ik door een wijziging een groot stuk over 2015 moest terugbetalen.


Twaalf goede noten vormen samen een octaaf. Ik kijk uit naar de volgende vakantie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je iets leuks toe te voegen? Gezellig! Plaats hier je reactie. Toon vervolgens aan dat je een echt mens bent (spamfilter). Tenslotte nog even geduld i.v.m. moderatie.